Kuva

Kuva

tiistai 11. lokakuuta 2016

Valokuvauksen opettelua kotisohvalla

On ollut niin kylmiä ja tuulisia päiviä, että en ole jalkautunut kameran kanssa yhtään minnekään vaan etsin kirjahyllystäni valokuvausta käsitteleviä kirjoja ja päätin paneutua niihin kotisohvalla. 

Jo aikoja sitten olen ostanut Valokuvaajan suuren tietokirjan. Se on ollut mielestäni ihan kelvollinen valokuvauksen perusteos, vaikka onkin nyt jo vanhanaikainen, sillä siinä ei puhuta digikameroista mitään. Kovin perusteellinen opas se ei ole mutta kyllä siitä vähän valokuvauksen perusteista tietoa saa. 




Digikamerakoulu -kirjan ostin joku vuosi sitten ja sekin on ollut hyödyllinen hankinta. Siitä olen löytänyt hyviä vinkkejä ja ohjeita moneen kuvaustilanteeseen. Kirjassa on niin paljon tietoa, että sitä täytyy lukea ajan kanssa, jotta jotakin muistaa ja oppii.

Luontokuvaajan Suomi -kirjan sain keväällä äitienpäivälahjaksi. Siinä on huikean hienoja kuvia sekä myös tietoa luontokuvauksesta ja eri eläimistä ja linnuista. Kirjassa on selkeitä ohjeita ja neuvoja luontokuvauksesta innostuneille. Olin iloisesti yllättynyt tästä kirjasta, sillä se on viihdyttävä lukea ja katsella.

Onko joku muu lukenut näitä kirjoja? Mitä olette tykänneet?


14 kommenttia:

  1. Nuo kirjat eivät ole minulle tuttuja. Olen kyllä tutustunut joihinkin valokuvakirjoihin, viime talvena tilasin makrokuvauksen oppaan. Tuo luontokuvauskirja kyllä kiinnostaisi. Kyllä niistä oppaista hyötyä on, vai mitä? - Mukavia opiskeluhetkiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pidin kovasti tuosta luontokuvauskirjasta. Siinä on aivan ihania kuvia ja jotenkin se on hyvin inspiroiva. Innostuin haaveilemaan reissusta sellaiseen piilokojuun keskelle metsää. Kyllä oppaista hyötyä on. Aina oppii jotakin uutta. Mukavaa viikon jatkoa!

      Poista
  2. Enpä ole lukenut noita kirjoja varmaa hyviä ovat:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ovat nämä olleet ihan lukemisen väärttejä. Jotakin olen tainnut oppiakin. :)

      Poista
  3. Eivät ole minulle tuttuja.. kursseille joskus olen aikonut mennä. Sekin on jäänyt, ei minun päähän taida enää mikään oppi mennä. Muutenkin olen aika huono kameran käyttäjä, ukkokullalta kaiken saan kysyä:) Mukavaa kuluvaa viikkoa sinulle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kurssille haikailen minäkin. Sellaiselle olisi niin mukava päästä. Hyvää viikon jatkoa myös sinulle! :)

      Poista
  4. Eivät ole kirjat tuttuja, varmasti hyödyllisiä ovat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen minä jotakin oppineeni. Kunhan vaan pysyisi myös muistissa. :)

      Poista
  5. Hyllyssäni on Pekka Punkarin Digijärkkärikoulu 1 ja Scott Kelbyn Suuri digikuvauskirja. Kumpiakin olen silmäillyt ja vinkkejä koettanut toteuttaa käytännössä. Kuitenkin kuvaamaan oppii vain kuvaamalla, sanoi eräs konkarikuvaaja. Silti... kyllä nuo kirjojen opit kannattaa ottaa todesta. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kirjavinkistä. Olen myös kuullut saman neuvon, että pitää kuvata paljon. Niinpä yritän ottaa kameran varuilta mukaan lähes kaikkialle. :)

      Poista
  6. En ole lukenut, mutta tuo luontokuvaus kirja kyllä kiinnostaisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se onkin hyvä kirja. Tykkäsin siitä kovasti.

      Poista
  7. Minullakin on tuo Hedgecoen kirja ja joitakin Scott Kelbyn kirjoja. Nyt onkin paras aika opiskella, kun se ei vie aikaa itse kuvaamiselta. Paitsi siellä kaupungissa taitaa olla valoa ja kuvattavaa ympäri vuoden :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän täällä tosiaan kuvattavaa riittää talvellakin, sitä ei käy kieltäminen. :)

      Poista